ورزش متوسط سبب بهبود اختلال حافظه‌ی ناشی از دیابت نوع 2 می‌شود

 11 دسامبر 2016- دریک مطالعه‌ی جدید توسط محققان دانشگاه Tsukaba تغییرات متابولیسم گلوکز درهیپوکامپ و کاهش عملکرد حافظه‌ در موشهای صحرایی مدل دیابت نوع 2 بررسی گردید.

 از مشخصه‌های دیابت نوع 2 اختلال متابولیسم گلوکز است که می‌تواند موجب بروز عوارضی در سیستم عصبی مرکزی مانند اختلال در عملکرد حافظه شود. هیپوکامپ یک جزء ضروری مغز برای فعالیت طبیعی حافظه است، با این حال، تأثیر اختلالات متابولیسم گلوکز بر حافظه‌ی مرتبط با هیپوکامپ، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هنوز مشخص نشده است.

 محققان بر اساس این ایده که ورزش سبب بهبود متابولیسم قند و بهبود عملکرد حافظه می‌شود به بررسی تأثیرات ورزش بر متابولیسم گلوکز در هیپوکامپ و عملکرد حافظه پرداختند. عملکرد هیپوکامپ با قرار دادن موش در یک استخر  دایره ای و آزمایش توانایی آنها در بیاد آوری محلی که به آنها اجازه‌ی فرار از آب را می‌دهد، آزمایش گردید. دکتر Takeru Shimaنویسنده‌ی اول این تحقیق گفت: این روش یک روش اثبات شده برای اندازه ‌گیری میزان یادگیری و حافظه‌ی فضایی موشها است.

 موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 نیاز به زمان بیشتری برای فرار از آب و یافتن محل فرار داشتند، با این حال پس از 4 هفته ورزش متوسط، آنها توانستند محل فرار از استخر را با سرعت بیشتری بیابند. دکتر Shima توضیح داد این نتیجه نشان می‌دهد که ورزش بطور چشمگیری موجب بهبود اختلال حافظه‌ی فضایی در این حیوانات شده است. مقدار گلیکوژن در بافتهای بیماران مبتلا به دیابت تغییر می‌کند و منجر به بروز عوارض گوناگونی می‌گردد، با این حال تاکنون در مورد میزان گلیکوژن موجود در هیپوکامپ تحقیقی انجام نشده است.

 دکتر Hideaki Soya نویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید: ما برای اولین بار نشان دادیم که میزان گلیکوژن در هیپوکامپ موشهای صحرایی دیابتی بطور چشمگیری افزایش می‌یابد. جالب توجه است که یک جلسه تمرین ورزش موجب کاهش مقدار گلیکوژن در هیپوکامپ می‌شود که با افزایش مقدار لاکتات در ارتباط است. لاکتات یک ماده حاوی انرژی و نورومدولاتور در هیپوکامپ است و تأثیر آن در افزایش حافظه شناخته شده است.

لاکتات از طریق ترانسپورترهای مونوکربوکسیلات (MCTs) به نورونها منتقل می شود. دکتر Soyaمی گوید: بیان MCT2 در هیپوکامپ موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 پایین تر از موشهای سالم است، از تنظیم خارج شدن جذب لاکتات با واسطه‌ی MCTs در نورونها، یکی از علتهای احتمالی اختلالات حافظه در دیابت نوع 2 می‌باشد و افزایش گلیکوژن در هیپوکامپ ممکن است یک تغییر انطباقی در برابر کاهش استفاده از لاکتات باشد.

4 هفته ورزش متوسط موجب افزایش میزان لاکتات و بیان MCTs درهیپوکامپ موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 می‌گردد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ورزش متوسط می‌تواند به درمان اختلالات حافظه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. ورزش سبب تقویت انتقال لاکتات مشتق شده از گلیکوژن به نورونهای هیپوکامپ می‌شود.

 منبع:

indianexpress.com/article/lifestyle/health/moderate-exercise-recovers-memory-dysfunction-caused-by-type-2-diabetes-4422230/